Tuesday, December 1, 2009

Tertambat Sehingga Mati

Oleh : Jamaluddin b. Awalluddin

Tambat. Ramai orang takut ditambat. Ramai juga yang sedang tertambat. Dan, ramai juga yang bangga ditambat. Fenomena ketiga sememangnya sukar, dan ianya memerlukan aras IQ 140 ke atas hanya untuk cuba memahami erti dasarnya sahaja.

Yang takut ditambat ibarat merpati yang terbiasa terbang bebas. Yang sedang tertambat ibarat lembu menanti qurban, manakala yang bangga ditambat pula ibarat ketam yang berkeras untuk percaya bahawa berjalan itu seharusnya lurus.

Bukan merpati menjadi isu; bukan juga lembu, bahkan bukan juga ketam menjadi soalnya. Tersedar ditambat atau tidak sahaja yang bakal menjadi inti sembang-bualnya.

"Mengaji Quran". Semua orang tahu bahawa ia adalah sebahagian daripada budaya dan aktiviti rutin bangsa melayu. Dari lontaran kunci-kunci suara bernada sumbang, sehinggalah ke kunci-kunci suara bertaraf biduan-biduanita. Itulah bayang-bayang yang bakal berlegar pabila ianya dilafaz-nyata. Seolah-olah suatu padang untuk usaha pembelajaran seni-suara ala Islam.

Tidak ramai yang tahu dan tidak ramai yang sedar, bahawa usaha "mengaji" tersebut membolehkan gunung goyang-bergoncang dan langit rekah-meretak. Tapi yang pasti, bukanlah dengan tarik nyaring kunci suara aras tinggi ala penyanyi opera tenor Itali - Luciano Pavarotti. Sama-sekali tidak.

Jika dihentikan sebentar masa, dibekukan hujah-balas dan dibukakan sebentar penjara, makna "mengaji" itu sendiri akan jelas membawa kepada makna "perbuatan mendalami". Kenapa? kerana "mengaji" itu berasal dari kata "kaji" yang digabung dengan imbuhan "meng". Sepertimana "meng-ketuk" menjadi "mengetuk", begitu juga "meng-kaji" bertukar menjadi "mengaji". (*Nota; Jangan tanya definisi makna dari Kamus Dewan kerana ianya jelas tidak berpihak kepada inti berkualiti bebas artikel ini)

Oleh kerana Quran itu tercatat di dalam Bahasa Arab, demi untuk mencapai matlamat "meng-kaji" itu, beberapa langkah harus ditempuh oleh seseorang melayu itu. Pertama-tamanya, sebelum mula men-kaji ia perlu faham struktur ayat. Manakala untuk faham struktur ayat pula, ia perlu tahu makna ayat dan untuk tahu makna ayat, ia perlu mengenal watak-watak hurufnya, demi membolehkan ia meneroka sendiri himpunan kata Quran itu di dalam kamus bahasa arab.

Inti-pokok yang ingin ditegaskan di sini adalah bahawa, definisi meng-kaji itu telah sengaja - atau mungkin tidak-sengaja - ditambat oleh medan-psyche melayu kepada peringkat awal usaha pembelajaran Quran sahaja, iaitu usaha mengenal huruf dan usaha pembacaan harfi yang nyaring meliuk-lentuk.

Maka rentetan dari itu, terlahirlah usaha bernyaring-suara yang melampaui dos-perlu di dalam aktiviti umum masyarakat melayu terhadap usaha meng-kaji Quran pabila jalan lanjutan ke hadapan untuk penerokaan intinya seolah-olah sudah dikerat atau ditutup oleh entah siapa. Ia malangnya telah membawa medan-psyche melayu untuk berhenti di satu takuk pembelajaran asas sahaja - berhenti untuk asyik berseronok di sana.

Maka, terlena sebentar lah gunung dari bergoncang dan tertampal pula lah retak di langit pabila tiada yang sudi meng-kaji atau mengaji - dalam istilahnya yang sebenar - Quran mukjizat terbesar Rasulullah itu.

Oleh itu, kitalah melayunya, atau kitalah ketamnya, jika kita bangga membawa masyarakat untuk "Tertambat Sehingga Mati".

Nilam Puri, Kelantan.

No comments:

Post a Comment