Wednesday, December 30, 2009

Champagne!

Oleh: Jamaluddin Bin Awalluddin.

Soal, "Champagne?, arak?". Jawab, "Ya, Champagne".

Champagne adalah nama yang diberi kepada sejenis minuman anggur putih yang berkilauan, ia berdesir dan berbuih pabila dihidang. Ia diambil sempena dari nama tempat arak jenis ini dilahirkan, di Champagne, Perancis.

Merapu; keseimbangan mereput; wajah bergejolak; mata merah saga dan kelakuan hilang tentu. Itu adalah kesan bagi tindakbalas kuantiti etanol tinggi dalam aliran darah selepas Champagne - atau mana-mana dari ahli keluarga arak - diteguk dan meresapi tubuh seseorang. Dari hati ia bermula, ke gerak-tindak ia kan berakhir.

Manusia akan menggelongsor dari hakikat realiti dan manusia akan gugur melayang melepas tali pergantungan, berhempas ke laut ketidaktentuan, selepas arak diteguk.

Antara kesan penting kemabukkan ialah cakap meracau merapu tidak menentu. Manusia bercakap tetapi tidak menyedari apa yang ia ucapkan.

Dalam gerak intonasi berat perlahan, bibir yang bergetar menghambur kata, hasil dari gerak lidah melentur melantun-lantun memukul lelangit itu tidak datang dari kemahuan dan kerelaan hati seseorang, atau tidak dengan niat. Sebaliknya ia terucap berhambur kerana racauan petunjuk syaitan yang meraja dalam tubuh selepas menang undian majoriti etanol. Dan yang utamanya, ucapan tersebut tidak akan berpaut dan akan lolos dari hukum mantik yang mengusai kesedaran seseorang itu.

Kunci peristiwa yang ingin dipetik untuk dilanjut adalah "tidak menyedari apa yang diucapkan". Dalam antara satu tingkat pengharaman arak, ayat ini diturunkan;

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendekati solat ketika kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu sedar apa yang kamu ucapkan .." (Q:4:43)

Ringkasnya, secara timbal-balik, arak diharamkan kerana manusia yang mabuk tidak akan memahami apa yang ia ucapkan ketika solat. Dalam solat pula, kefahaman adalah kunci kesedaran untuk manusia menjerumus diri ke dalam keasyikkan tarian doa kepada-Nya. Kerana asbab inilah antaranya arak itu diharamkan.

Pokoknya, perlulah ditinggalkan apa-apa yang boleh mencetus ketidakfahaman di dalam solat kerana ketidakfahaman berkenaan ucapan dalam solat ini adalah terlarang jika didasarkan kepada ayat pengharaman arak tersebut.

Begitu juga kiasnya kepada kejahilan makna pengucapan. Solat itu doa dan keseluruhan daripada doa itu distrukturi oleh Bahasa, yakni Bahasa Arab. Oleh itu kunci kesedaran kefahaman dalam solat juga adalah Bahasa Arab. Memahami Bahasa Arab adalah jalan untuk menyedari apa yang bakal didoa atau diucapkan dalam solat.

Dan, demi mematuhi suruhan supaya "menyedari apa yang diucapkan itu", maka seolah-olah wajib jugalah bagi manusia-manusia beriman yang jahil bahasa Arab supaya mempelajarinya sebagaimana wajibnya meninggalkan perbuatan meminum arak.

Nilam Puri, Kelantan.

No comments:

Post a Comment