Sunday, November 22, 2009

Harga Diri Bahasa Arab

Oleh: Dr. Mohd Rosdi Ismail

Suatu petang, saya terima satu panggilan telefon: "Dr! Sayo nak dafta anok sayo sorang". Bersemangat dan penuh ambisius dia meminta agar saya mendaftar nama anaknya dalam senarai peserta program KURSUS INTENSIF BAHASA ARAB pada bulan Disember 2009 nanti. Saya jawab: "Bolehhhh". "Lagu mano yuran-yuran dio?", terjah soalannya lagi. Untuk memuaskan hatinya, saya cuba memberi penjelasan dan wajaran sebelum menyebut jumlah yuran yang dikenakan. Dalam nada tergesa-gesa (kesibukan agaknya) dia mencelah: "Tak po la .. Berapo ssema nyo"? Demi menghormati dan merai keadaan pemanggil itu, saya berkata: "RM 1400.00". Terus berdentum dari mulutnya : "Ggapo dio ???? ... Bak po yan maha ggitu lalu tu???". Belum sempat saya memberi penjelasan seterusnya, dia terus berkata: "Tak po .. takpo .. Terima kasih lah".

Begitulah kedudukan Bahasa Arab pada sesetengah kita. Sebenarnya caj yang saya kenakan itu adalah untuk kos bahan-bahan pengajian dan 144 jam pengajian secara intensif. Jika ditolak caj pemprosesan sebanyak RM 200.00, kursus tersebut hanya bernilai RM8.30/jam sahaja. Itulah harga terkini diri bahasa Arab yang ingin ku bela.

Sebenarnya, Bahasa Arab adalah penawar terbaik untuk hati-hati manusia yang luka atau telah sekian lama menderita. Ia bisa membantu mereka untuk mendekati sumber makanan rohani manusia, iaitu al-Quran. Kita akan cepat ke klinik atau hospital apabila sedar dihinggapi penyakit. Namun, tak ramai dari kalangan kita sedar bahawa hampir kesemua hati manusia hari ini sudah lama mengalami derita penyakit yang sangat kronik. Doktor mana yang dapat memberitahu mereka? Apa pula bukti hati mereka telah lama sakit?

Baiklah! Sila jawab soalan-soalan berikut;-

1- Anda pernah belajar al-Quran ?

2- Anda minat baca al-Quran ?

3- Anda selalu baca al-Quran ?

4- Anda faham bila baca al-Quran ?

Jika anda jawab "tidak" untuk mana-mana satu soalan tersebut, benarlah sebenarnya hati anda sakit dan telah sekian lama sakit. Namun anda tidak menyedari. Berapa umur anda sekarang? Angka yang anda beri itu adalah tempoh sakit yang telah anda lalui.

Maafkan saya! Itu baru soalan-soalan pengantar. Saya belum tanya tentang kefahaman dan penghayatan anda dalam ibadah-ibadah seharian. Setakat membaca terjemahan (seperti yang pernah disaran dan dipertahankan oleh saudara Kassim Ahmad dan rakan-rakannya ketika dahulu) , belum cukup untuk melentur hati kita mendekati Allah s.w.t. dengan penuh kasih sayang. Apa lagi untuk berkorban pada jalannya.

Sedarlah! Kita sebenarnya telah lama berkorban harta, masa, tenaga dan segala upaya yang ada demi membina sebuah rumah, membeli beberapa buah kereta, berkahwin beberapa isteri, memenuhi selera makan dan minum, bercuti dan sebagainya. Pendek kata, kita sanggup belanja besar untuk keperluan jasmani kita berbanding keperluan rohani kita. Paling hebat, kita akan ke Mekah berkali-kali untuk haji dan umrah. Namun ... sebanyak manakah kita telah belanjakan harta kita untuk memahami al-Quran yang datang dari Allah s.w.t.

Anda tentu tahu jawapannya dan tak payahlah untuk menjawab kembali pertanyaan saya. Cukuplah anda korbankan harta demi mempelajari hikmah dan rahsia yang tersirat dalam al-Quran. Jika ingin mencuba, anda dijemput untuk mengikuti kelas pengajian FIQH AL-ARABIYYAH yang diadakan secara percuma pada setiap hari Sabtu, jam 5-7 petang di Pusat Bahasa Arab Mikro, Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan. Para sahabat yang berada di luar Kelantan, anda diminta bersabar sehingga program ini dikendalikan secara online pada tahun hadapan. Doakan.

Umat Islam perlu memperbetulkan kembali persepsi mereka terhadap Bahasa Arab. Dek kejahilan kita dalam memahami al-Quran, kita hanya mampu bersandar kepada kata-kata para ulama dan terlalu terikat dengan pandangan tersebut walaupun masa telah lama menuntut kita mengkaji dan membuat penilaian semula. Jika kita tidak berkesempatan lagi untuk mempelajari Bahasa Al-Quran ini, janganlah pula kita menghalang anak-anak kita mempelajarinya hanya kerana persepsi kita yang salah terhadap bahasa Arab.

Hari ini, kita boleh beli dapur (yang berfungsi untuk memenuhi kebutuhan perut) dengan harga yang mahal. Namun bila peti derma hari Jumat melintas di hadapan kita, adakah sumbangan yang telah kita beri selama ini lebih mahal daripada harga dapur tersebut? Bagaimana pula dengan jumlah ringgit yang telah kita belanjakan untuk bahasa al-Quran yang sekiranya ia diturunkan ke atas bukit, nescaya bukit itu akan hancur?.

Tak payahlah kita tunggu orang lain guna harta kekayaan kita sebagai upah membaca al-Quran sesudah kita mati. Pada waktu itu, ia belum tentu dapat membela kita. Apakah pada waktu itu baru kita sibuk nak minta tolong orang cetak buku Yasin dan Tahlil (dengan terjemahan) untuk diagih-agihkan dengan harapan (kononnya) kita akan dapat - paling tidak - sedikit ganjaran sebagai bekal mati? Tapi jangan salah faham. Saya tidak bermaksud amalan-amalan tersebut tidak bermanfaat.

Saudaraku! Marilah kita kembali menjulang kitab Allah s.w.t. dan membongkar segala isi kandungnya. Hanya dengan memahami al-Quran sahaja, umat Islam akan dapat mematahkan serangan musuh. Jika selama ini kita kagum dengan kepentingan bahasa Inggeris, namun sedarkah kita bahawa kita telah berdosa apabila tidak membesarkan al-Quran dan mempelajarinya serta mengamalkannya dalam kehidupan kita?

Kepada para jutawan yang mempunyai lebihan harta, saya berseru sokonglah mana-mana institusi yang memperjuangkan bahasa al-Quran. Tajalah program-program anjuran mereka. Bantulah dan permudahkanlah usaha mereka untuk mengembangkan bahasa al-Quran ini. Sumbangkanlah sebahagian daripada peruntukan anda kepada mereka. Allah pasti akan memberkati usaha dan kehidupan anda.

Sekian, terima kasih.
Nilam Puri, 1.39 pagi.

14 comments:

  1. Al Quds Travel Welcome You :-

    "AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
    Date : 10,11,12 December 2009
    Time : 10.30 am - 10.00 pm
    Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
    Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
    Official Radio : THR Gegar FM
    Tel No : 609-747 9999

    Diskaun hebat untuk semua
    pakej pelancongan!!!

    ReplyDelete
  2. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    mohamedsiti@gmail.com

    ReplyDelete
  3. = Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan yang merangkumi: Perancangan Perniagaan, Perdagangan dan Pembangunan Kewangan, Hartanah dan Gadai Janji, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Semula Rumah dengan kadar faedah yang rendah setiap tahun untuk individu, syarikat dan badan korporat . Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki rumah impian anda serta skim Pinjaman Umum kami. Pemohon yang berminat harus menghubungi kami melalui BBM PENYERAHAN: {D8980E0B}
    WhatsApp Only: (+44) 7480 729811
    Tel .... (+44) 7480 729811
    E-mel: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. WhatsApp ....................... +447456405237
    Twitter ........................ aasimahaadila loanfirm

    Nama saya Zalina, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di indonesia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet. Saya ingin berbagi kesaksian saya tentang bagaimana teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditor tepercaya ini bernama perusahaan AASIMAHA ADILA.di twitter. Perusahaan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan senilai IDR 970 juta dalam waktu kurang dari 1 jam tanpa tekanan. Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan. Saya telah meningkatkan bisnis saya di 2019 ini.
    hubungi saya: (zalinadiato@gmail.com) informasi lebih lanju

    WhatsApp ....................... +447456405237
    Twitter ........................ aasimahaadila loanfirm

    ReplyDelete
  5. Pengarah hubungi whatsapp ..... +447456405237
    Sertai Instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter; aasimhaloanfirm

    Halo semua, saya Teddy Liza, yang kini tinggal di Indonesia, saya berkahwin dengan dua orang anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan sejak November 2018 dan saya memerlukan bantuan membayar bil saya untuk menjaga anak saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai syarikat pinjaman, kedua-dua syarikat swasta tetapi tidak pernah berjaya, dan kredit saya ditolak oleh kebanyakan bank. Tetapi seperti yang Allah kehendaki, saya diperkenalkan kepada seorang perempuan yang memberi pinjaman peribadi oleh seorang teman bernama Mrs.Enny dan saya mendapat pinjaman sebesar Rp 750,000,000. Syukurlah hari ini untuk hidup saya, saya kini pemilik perniagaan dan anak-anak yang baik sekarang. Sayang, jika anda ingin mendapatkan pinjaman peribadi untuk membayar hutang dan memulakan perniagaan baru dengan kadar faedah kredit yang sangat rendah sebanyak 1% dan jadual pelan dan pembayaran yang lebih baik, sila hubungi AASIMAHA ADILA AMHED LOAN FIRM, yang menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan saya juga mahu Tuhan memberkati lagi. Anda boleh mengumpul permohonan anda ke jabatan (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) atau anda boleh menghubungi saya melalui: teddyliza2020@gmail.com untuk bukti penghantaran kepada saya

    ReplyDelete


  6. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .....aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    info.....mohamedsiti30@gmail.com

    ReplyDelete


  7. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .....aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    info.....mohamedsiti30@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Nama saya adalah Masitah Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh Sebenarnya sehingga saya mendapat pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ini seperti mimpi ketika dia menyambung saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. jadi saya memutuskan untuk mencuba dengan menghubungi mereka di talian bantuan pelanggan +12133153118 atau email di rossastanleyloancompany@gmail.com dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan kepada akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji Puan Rossa Stanley memberi nasihat pinjaman kepada semua orang di sini tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang terbaik di mana saja di 2% pada tempoh maksimum 10 tahun supaya panggilan atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu-ragu untuk menghubungi atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  9. Selamat siang

    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC

    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar

    ReplyDelete
  10. Jabatan Permohonan ..... abdulaaleebarakah.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah melalui WhatsApp ...... +44-116-326-4282
    lihat alamat mel untuk maklumat @ abdulaaleebarakah.loanfirm@gmail.com

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya Khadija Ibrahim dari Tawau Malaysia .. Kebanyakan mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2018. Saya fikir kehidupan saya telah berakhir. Saya membaca mengenai kertas berita mengenai firma pinjaman bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk rakyat dari Malaysia (ABDULAALEE BARAKAH LOAN FIRM), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 370,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 370,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1.5% dan juga tanpa cagaran sepanjang hayat saya dan kredit saya telah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah . Jika anda ingin pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman yang bereputasi 100% dan paling cepat dalam perjanjian dan penghantaran.
    hubungi .... abdulaaleebarakah.loanfirm@gmail.com
    Maklumat lanjut ... khadiibrahim19@gmail.com

    ReplyDelete
  11. WhatsApp ::: + 447456405237
    Twitter ::: pinjaman aasimahaadila
    situs web ::: https: //www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site

    Berita Mendesak! Berita Penting !! Berita Penting
    Nama saya Zalina Dianto, saya telah mengirim pesan di blog ini 3 tahun yang lalu. Saya ingin memberi tahu semua orang bahwa semua kesaksian pinjaman dan saran pinjaman semuanya palsu dan semua pembohong. Saya ditipu oleh banyak orang di blog ini, Sebelumnya , saya diperkenalkan ke perusahaan pinjaman terkemuka yang terdaftar dan memiliki situs web. Perusahaan pinjaman ibu muslim terkemuka memberi saya pinjaman sebesar RP 3,5 Triliun dengan tingkat bunga sangat rendah 1%. AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM PERUSAHAAN NYATA DAN 100% TERJAMIN. tolong, saya punya banyak expirience dengan pemberi pinjaman pinjaman palsu saya telah menunjukkan bagaimana mengetahui pemberi pinjaman palsu, harap baca ini akan membantu dan menyatukan Anda .insya allah
    BAGAIMANA CARA MENGETAHUI KREDIT PINJAMAN YANG PALSU
    (1) Peminjam palsu tidak perlu meminta collatera dan tidak ada situs web
    (2) Peminjam palsu tidak memiliki sertifikat bisnis
    (3) Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk pinjaman
    (4) Peminjam palsu tidak menggunakan gmail, tidak ada domine
    (5) Peminjam palsu tidak memiliki alamat kantor fisik
    (6) Pemberi pinjaman palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya trans
    Daftar Sekarang "<<<<<<<< (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Untuk info .... zalinadiato@gmail.com

    ReplyDelete
  12. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  13. Hai semua orang, saya Anthony Newman, saya tinggal di Amerika Syarikat. Saya telah berkahwin pada masa ini dengan seorang anak perempuan dan saya terkena situasi kewangan dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil perubatan anak perempuan saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memilikinya, saya diperkenalkan kepada pemberi pinjaman pinjaman peribadi oleh seorang kawan dan saya mendapat jumlah pinjaman sebanyak 300,000USD dan hari ini pemilik perniagaan dan anak perempuan saya melakukannya dengan baik pada masa ini. Sayang, jika anda perlu menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan pelan dan jadual pembayaran yang lebih baik, sila hubungi Banesto dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya memutuskan untuk biarkan orang tahu lebih banyak tentang dia, dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak. Anda boleh menghubungi syarikatnya melalui e-mel ini (banestoloanf@gmail.com), Whatsapp +1 (801) 6831434

    ReplyDelete

  14. Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete