Monday, December 14, 2009

"Air Sje-Sje"

Oleh : Dr. Mohd Rosdi Ismail

Pada pertengahan November dan awal Disember 2009, hujan turun lebat turun mencurah-curah. Ruang pejabat utama kami tiris dan bocor di sana sini. Air menitis-dan menitis membasahi lantai. Bau hampak karpet menerjah lubang hidung kami. Susulan tiupan angin kencang memakasa kami menadah bekas-bekas takungan air di sana sini. Lantai pejabat kami lejuh dengan "air sje-sje".

Melihat semua itu, aku teringat kembali firman Allah s.w.t. ayat 14, surah al-Naba'

وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا
Maksudnya :-
14] Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah,

Begitulah hebatnya al-Quran. Semua fenomena alam tersebut di dalamnya. Apa yang ingin dikongsi di sini ialah perkataan "maa'an thajja-ja". Dalam dialek Kelantan ia di sebut "air sje-sje". Apakah ia telah dipinjam daripada bahasa Arab atau sebaliknya ... aku tak pasti. Apa yang pasti dua-dua ungkapan tersebut ada persamaan dari sudut sebutan dan maksud yang dibawa.

Walau apa sekalipun, aku melihat persamaan tersebut sebagai salah satu kehebatan al-Quran. Andaikata orang Kelantan telah mencedoknya daripada al-Quran dan menggunakannya sebagai salah satu kosa kata dialek mereka, ia adalah petanda bahawa pengaruh al-Quran telah meresap sekian lama kehidupan mereka. Barangkali ada kewajarannya jika mereka mendakwa Kelantan sebagai serambi Mekah. Sebaliknya, jika itu berlaku secara kebetulan, ia adalah tanda kekuasaan Allah s.w.t. yang telah menurunkan al-Quran untuk seluruh manusia.

Untuk makluman anda, menurut sesetengah pengkaji bahasa Arab, dalam al-Quran terdapat beberapa perkataan bahasa lain yang telah diarabkan (al-Alfaaz al-Mu`arrbah). Antara pendokong aliran ini ialah Abu `Ubayd al-Qaasim bin Salaam, al-Khuwayyi, Ibn al-Naqeeb, al-Syawkaaniy dan lain-lain lagi. Bagaimanapun kewujudan beberapa perkataan ini tidaklah mencacatkan martabat al-Quran sebagai sebuah kitab yang diturunkan dalam bahasa Arab. Bahkan jika dikaji, ia mempunyai hikmah dan menjadi pelengkap pula kepada mukjizat al-Quran itu sendiri. Namun, tajuk hari ini tidak berhasrat mendalami persoalan tersebut. Kalau nak tahu lebih, googlelah sendiri dengan menulis الألفاط المعربة في القرآن الكريم, anda akan temui banyak esei yang telah ditulis tentang tajuk ini.

Selamat meneroka. Insya Allah kita akan jumpa lagi lain kali dengan perkataan baru صفا صفا . Sekian, terima kasih.

12.38 pagi.

No comments:

Post a Comment