Sunday, December 13, 2009

Surat Cinta Lama VS Surat Khabar Lama

Oleh : Dr. Mohd Rosdi Ismail

Pada jam 3.00 petang, 12 Disember 2009, bersungguh-sungguh aku cuba gambarkan kepada para peserta Kursus BAM 1101 Juzuk 1 akan kepentingan memahami makna patah-patah perkataan dalam al-Quran sebagai bekalan menghayati ibadat, terutamanya solat. Ada yang mengangguk dan ada yang berkerut-kerut dahi untuk memahami ruh makna bahasa al-Quran yang sedang dibincangkan.

Tak semena-mena, salah seorang daripada mereka berkata : "Kita dah tahu makna setiap patah perkataan dalam surah al-Fatihah dan kita juga dah baca berkali-kali .. tapi kenapa sampai sekarang kita masih tak juga khusyuk dalam solat kita?". "Betul juga" detik hatiku. "Boleh ustaz beri jawapan?" aku dicabar lagi. Sekoyong-koyong tergambar kembali dalam kotak ingatanku iklan "Surat Khabar lama! Surat Khabar Lama!" yang pernah aku gemari satu waktu dahulu.

"Pokok pangkalnya adalah cinta" aku memulakan jawapan. "Surat Cinta Lama tetap segar dan segar di hati kita walaupun telah usang tarikhnya. Apalagi jika kekasih kita dahulu kini menjadi isteri kita dan kita sama-sama membaca surat cinta lama itu". ujarku. Ada yang ketawa dan ada yang menjeling kepada isterinya di sisi.

"Tapi apa yang kita rasa bila baca surat khabar lama? Boleh jadi kita simpan untuk bungkus nasi atau apa-apa je". Semua diam dan memadang ke arah ku. "Begitulah al-Quran. Jika kita baca dengan penuh rasa kasih dan cinta, ia akan memberi kepuasan. Namun jika sebaliknya, ia akan melaknat kita. Sudah tentu kita tak akan khusyuk".

Akhirnya mereka puas hati dengan jawapan yang aku berikan.
Sekian.

5.25 pagi, Nilam Puri. Kota Bharu

No comments:

Post a Comment